Welke impact heeft
blauw licht op jouw ogen?

Een voorlichtingspagina over blauw licht van Best Vision.
Heeft u vragen? Stuur ons een bericht.
hoofdpijn - vermoeide ogen – geïrriteerde ogen – droge/vochtige ogen – tranende ogen – 
pijn rond de ogen – wazig zien – slapeloosheid – moeite om te focussen – verhoogde prikkelbaarheid

Veel van bovenstaande klachten worden in verband gebracht met een overvloed van blauw licht op onze ogen. 
Daar zijn twee belangrijke oorzaken voor:

Feit 1
We brengen steeds meer tijd achter een beeldscherm door

Computer, iPad, smartphone, flatscreen, e-reader,… het aantal beeldschermen in de directe omgeving is de voorbije jaren alleen maar toegenomen. En het aantal uren achter een beeldscherm stijgt nog altijd. Deze feiten gelden niet alleen voor volwassenen, maar (vooral) ook voor onze kinderen/jeugd.

Feit 2
De kwaliteit van beeldschermen is de laatste
jaren sterk verbeterd

Zo is bv. de contrastwaarde veel beter dan vroeger. Om dit mogelijk te maken gebruiken fabrikanten blauw licht, ofwel licht met een hoge energiewaarde. (In het Engels gebruikt men hiervoor de term HEV – High Energy Visible).  
"Maar over de invloed van blauw licht op onze ogen 
en de gevolgen van een overvloed van blauw licht, 
daarover wordt weinig gezegd en geschreven. 
Als de gegevens waarover wij beschikken kloppen, 
dan zal dat in de nabije toekomst zeker veranderen".
Read more

Wat is blauw licht?

Wanneer de nacht overgaat in de dag, krijgen we te maken met natuurlijk blauw licht: dat toont ons het verschil tussen dag en nacht, geeft energie en zorgt voor een goed humeur. (In donkere maanden ontvangen mensen minder 'blauw licht' waardoor vele mensen zich minder energiek voelen).
Waar het hier over gaat is kunstmatig blauw licht en dat vind je terug in leds, (moderne) autolichten, computers, smartphones, flatscreen,... Het blauwe licht van deze toestellen is vele malen sterker dan de natuurlijke ultraviolette stralen en ze bevatten ook meer energie dan natuurlijk licht. Zo is bv. het licht van leds 1000x sterker dan die van de traditionele verlichting (zoals halogeenlampen en spaarlampen).
Lichtspectrum (EN)
"Blue light has a wavelength of between approximately 380 nm and 500 nm; 
making it one of the shortest, highest-energy wavelengths."

Bron foto en citaat: www.bluelightexposed.com

Video over de gevolgen van blauw licht

Read more
&html5=1&wmode=transparent" frameborder="0" allowfullscreen="">
Voordelen van Blauw Licht
  • het toont ons het verschil tussen dag en nacht
  • het regelt de slaap
  • het geeft energie
  • het zorgt voor een goed humeur
  • het zorgt voor een hogere alertheid & productiviteit
  • het regelt de hormoonhuishouding mee
Ons lichaam heeft zeker blauw licht nodig.
Nadelen van Blauw Licht
  • het verstoort het bioritme 
  • het verhoogt het risico op depressies
  • het verhoogt het risico op diabetes, hartproblemen en obesitas 
  • toxisch effect op de ooglens en het netvlies
  • verergerend effect bij ouderdomsmaculadegeneratie
  • verblinding en visueel ongemak
  • stroboscopisch effect door de wisselende intensiteit van het licht zonder dat het visueel waarneembaar is
  • versnelde slijtage van de ogen

De eerste symptomen zijn:
Vermoeide ogen – Geïrriteerde ogen – Droge ogen – Tranende ogen – Pijn rond de ogen – Hoofdpijn – Wazig zien – Dubbel zien – Slapeloosheid – Moeite om te focussen – Verhoogde prikkelbaarheid 
 
In een volgend stadium kan dit leiden tot:
Migraine – Insomnia (langdurige slapeloosheid) – Cataract – Maculopathie (aantasting van het netvlies) of Macula degeneratie (wat in uiterste gevallen kan leiden tot blindheid)

Hoe kun je je ogen beschermen?

Enkele praktische tips: 
  • Zorg dat er altijd minimaal 60 cm afstand is tussen jou en het beeldscherm
  • Knipper regelmatig met je ogen. (Normaal bewegen onze oogleden om de 4 à 5 seconden, achter de computer neemt deze frequentie af tot om de 15 seconden).
  • Neem om de twee uur minimaal een kwartiertje rust én werk niet langer dan 5 à 6 uur per dag achter een beeldscherm.
  • Gebruik geen laptop, tablet of smartphone vlak voor het slapengaan. Blauw licht zorgt ervoor dat er minder melatonine wordt aangemaakt, waardoor iemand later inslaapt en de volgende ochtend meer vermoeid is.
BEST VISION ADVIES
Omdat er zoveel bronnen van blauw licht zijn, raadt Best Vision een bril met Blue Light Protection glazen aan - 
ook voor mensen die normaal geen bril dragen, maar die wel dagelijks meer dan 4 uur aan computer, tablet, smartphone, en TV besteden. De Blue Light Protection glazen filteren het blauwe licht en zorgen ervoor dat de ogen ontspannen blijven, de beelden verscherpen en het contrast vergroot wordt. Ze zorgen er vooral voor dat jouw ogen beschermd blijven, zodat je niet geconfronteerd wordt met oogproblemen op jongere leeftijd.

Heb je een vraag over blauw licht?

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Share by: